Artykuł
Istotą terapii logopedycznej jest szeroko rozumiane wychowanie językowe. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z różnorodnymi zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
Cele ogólne zajęć logopedycznych:
- usprawnianie podstawowych funkcji aparatu mowy (oddechu, fonacji
i artykulacji oraz ich koordynacji), - wykształcenie umiejętności poprawnej artykulacji głosek,
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
Cele szczegółowe:
- wczesne wykrycie ryzyka zaburzeń mowy, wobec dzieci przejawiających określone dysfunkcje w obrębie narządu żucia, połykania i oddychania oraz podjęcie odpowiednich działań;
- zapobieganie wymowie międzyzębowej;
- objęcie systematyczną terapią logopedyczną dzieci wymagających pomocy w zakresie stwierdzonych zaburzeń i wad wymowy;
- usprawnianie kompetencji językowych dziecka;
- wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka.
Terapia logopedyczna obejmuje pracę nad rozwojem, doskonaleniem i korygowaniem mowy dziecka uwzględniając poziom rozwoju mowy, stopień i rodzaj zaburzenia mowy. W terapii logopedycznej stosuje się najczęściej kilka metod pracy. Wybór metod zawsze uwarunkowany jest rodzajem zaburzenia oraz jest dostosowany do wieku i możliwości dziecka. Zajęcia logopedyczne prowadzone są na kilku płaszczyznach:
- Wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia.
- Koordynacja funkcji oddechowych i głosowych – pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, regulowanie siły i długości wydechu – dozowanie strumienia powietrza.
- Prawidłowe postrzeganie, różnicowanie i kojarzenie wzorców słuchowych.
- Rozwój ekspresji słownej oraz bogacenie słownika biernego i czynnego.
- Wypracowanie mowy artykułowanej i korygowanie zaburzeń artykulacyjnych -stymulowanie rozwoju mowy werbalnej z wykorzystaniem tradycyjnych metod wywoływania głosek, gestów artykulacyjnych wg metody prof. Jagody Cieszyńskiej.
- Formułowanie wypowiedzi słownych.
- Rozwijanie pozawerbalnych form porozumiewania z wykorzystanie wspomagających
i alternatywnych metod komunikacji – gesty Makaton, symbole PCS. - Wczesna nauka czytania – metoda symultaniczno – sekwencyjna prof. Jagody Cieszyńskiej.
Przewidywane efekty działań logopedycznych:
- wykształcenie prawidłowego sposobu oddychania,
- usprawnienie motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych,
- utrwalenie poprawnego wzorca artykulacyjnego,
- usprawnienie funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia),
- wzbogacenie zasobu słownictwa i umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.
Zajęcia prowadzone są indywidualnie i trwają od 30 – 60 minut. Częstotliwość i czas zajęć dostosowany jest do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka. Terapeutą prowadzącym zajęcia logopedyczne w naszym Ośrodku jest mgr Agata Przybylska i mgr Anita Kaźmierczak.