Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do mapy serwisu
Menu wysuwane
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Łasku
Znajdujesz się w: Terapie terapia logopedyczna
Treść główna

terapia logopedyczna

Artykuł

Istotą terapii logopedycznej jest szeroko rozumiane wychowanie językowe. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z różnorodnymi zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.

Cele ogólne zajęć logopedycznych:

  • usprawnianie podstawowych funkcji aparatu mowy (oddechu, fonacji
    i artykulacji oraz ich koordynacji),
  • wykształcenie umiejętności poprawnej artykulacji głosek,
  • stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.

Cele szczegółowe:

  • wczesne wykrycie ryzyka zaburzeń mowy, wobec dzieci przejawiających określone dysfunkcje w obrębie narządu żucia, połykania i oddychania oraz podjęcie odpowiednich działań;
  • zapobieganie wymowie międzyzębowej;
  • objęcie systematyczną terapią logopedyczną dzieci wymagających pomocy w zakresie stwierdzonych zaburzeń i wad wymowy;
  • usprawnianie kompetencji językowych dziecka;
  • wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka.

Terapia logopedyczna obejmuje pracę nad rozwojem, doskonaleniem i korygowaniem mowy dziecka uwzględniając poziom rozwoju mowy, stopień i rodzaj zaburzenia mowy. W terapii logopedycznej stosuje się najczęściej kilka metod pracy. Wybór metod zawsze uwarunkowany jest rodzajem zaburzenia oraz jest dostosowany do wieku i możliwości dziecka. Zajęcia logopedyczne prowadzone są na kilku płaszczyznach:

  1. Wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia.
  2. Koordynacja funkcji oddechowych i głosowych – pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, regulowanie siły i długości wydechu – dozowanie strumienia powietrza.
  3. Prawidłowe postrzeganie, różnicowanie i kojarzenie wzorców słuchowych.
  4. Rozwój ekspresji słownej oraz bogacenie słownika biernego i czynnego.
  5. Wypracowanie mowy artykułowanej i korygowanie zaburzeń artykulacyjnych -stymulowanie rozwoju mowy werbalnej z wykorzystaniem tradycyjnych metod wywoływania głosek, gestów artykulacyjnych wg metody prof. Jagody Cieszyńskiej.
  6. Formułowanie wypowiedzi słownych.
  7. Rozwijanie pozawerbalnych form porozumiewania z wykorzystanie wspomagających
    i alternatywnych metod komunikacji – gesty Makaton, symbole PCS.
  8. Wczesna nauka czytania – metoda symultaniczno – sekwencyjna prof. Jagody Cieszyńskiej.

Przewidywane efekty działań logopedycznych:

  • wykształcenie prawidłowego sposobu oddychania,
  • usprawnienie motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych,
  • utrwalenie poprawnego wzorca artykulacyjnego,
  • usprawnienie funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia),
  • wzbogacenie zasobu słownictwa i umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.

Zajęcia prowadzone są indywidualnie i trwają od 30 – 60 minut. Częstotliwość i czas zajęć dostosowany jest do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka. Terapeutą prowadzącym zajęcia logopedyczne w naszym Ośrodku jest mgr Agata Przybylska i mgr Anita Kaźmierczak.

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.