Artykuł
Terapia behawioralna
Terapia behawioralna jest metodą ściśle naukową, jasno wytyczającą cele, operującą własnym systemem pojęć i narzędzi. Jej zadaniem jest przede wszystkim nauczenie dziecka samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym i możliwie łatwego przystosowywania się do zmieniających się warunków otoczenia.
Cele terapii behawioralnej:
- Rozwijanie zachowań deficytowych, czyli takich które uważa się za normalne i pożądane u dziecka w pewnym wieku i w pewnych okolicznościach, a które u dziecka autystycznego występują zbyt rzadko lub nie występują wcale np. prawidłowa mowa, okazywanie uczuć, zabawa tematyczna itd.
- Redukowanie zachowań niepożądanych (agresywnych, autoagresywnych, stymulacyjnych, itp.)
- Generalizowanie i utrzymywanie efektów terapii
- generalizacja bodźca
- utrzymanie w czasie
- generalizacja reakcji
- generalizacja w obrębie różnych sfer.
Sfery rozwijane w terapii:
- Naśladowanie
- Dopasowywanie
- Mowa bierna (rozumienie)
- Mowa czynna
- Umiejętności szkolne
- Samodzielność
- Zachowania społeczne
- Zabawa.