Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do mapy serwisu
Menu wysuwane
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Łasku
Znajdujesz się w: Terapie terapia behawioralna
Treść główna

terapia behawioralna

Artykuł

Terapia behawioralna

Terapia behawioralna jest metodą ściśle naukową, jasno wytyczającą cele, operującą własnym systemem pojęć i narzędzi. Jej zadaniem jest przede wszystkim nauczenie dziecka samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym i możliwie łatwego przystosowywania się do zmieniających się warunków otoczenia.

Cele terapii behawioralnej:

  • Rozwijanie zachowań deficytowych, czyli takich które uważa się za normalne i pożądane u dziecka w pewnym wieku i w pewnych okolicznościach, a które u dziecka autystycznego występują zbyt rzadko lub nie występują wcale np. prawidłowa mowa, okazywanie uczuć, zabawa tematyczna itd.
  • Redukowanie zachowań niepożądanych (agresywnych, autoagresywnych, stymulacyjnych, itp.)
  • Generalizowanie i utrzymywanie efektów terapii

- generalizacja bodźca

- utrzymanie w czasie

- generalizacja reakcji

- generalizacja w obrębie różnych sfer.

 

Sfery rozwijane w terapii:

- Naśladowanie

- Dopasowywanie

- Mowa bierna (rozumienie)

- Mowa czynna

- Umiejętności szkolne

- Samodzielność

- Zachowania społeczne

- Zabawa.

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.